Haridustugiteenused

Psühholoogi teenus


Koolipsühholoogi töö eesmärk on haridusasutustes õppivate laste/õpilaste arengu toetamine koostöös lapsevanemate ja haridustöötajatega, kaasates vajadusel teiste erialade spetsialiste. Koolipsühholoogi poole võivad pöörduda nii lapsed/õpilased, vanemad kui ka haridusasutuste töötajad ja teised spetsialistid.

Pöördumise põhjusteks võivad olla:

  • Muutused meeleolus ja sagenenud ärevus, mis takistab toimetulekut;
  • Suhtlemisprobleemid lähedaste ja sõpradega;
  • Madal enesehinnang;
  • Stress;
  • Kohanemisraskused, mis on seotud muutustega elus;
  • Muutused söögiisus;
  • Magamis- ja uinumisraskused, väsimus;
  • Tähelepanu- ja keskendumisraskused;
  • Kehalistele vaevustele ei saa arsti juures seletust;
  • Traumaatilise kogemuse läbielamine;
  • Alkoholi liigtarvitamine, sõltuvusprobleemid või nende esinemine perekonnas;
  • Mure enda vaimse tervise pärast.

Psühholoogi tööülesanded:

· Hinnata lapse psühholoogilist arengut ja toimetulekut (psüühilisi protsesse, isiksuse omadusi, emotsionaalset seisundit, vaimse tervise probleeme, suhtlemis- ja käitumisoskusi);

· Kavandada, juhtida ja viia läbi sekkumisi, mis vastavad lapse vajadustele ning hindamistulemustele;

· Toetada ja nõustada last isikliku elu ja õppetööga seotud ning vaimse tervise probleemidega toimetulekul, tunnetusprotsesside, vaimsete võimete, käitumis- ja suhtlemisoskuste arendamisel ning õpi- ja karjäärivalikute tegemisel;

· Õppetöös esilekerkivate raskuste väljaselgitamine, analüüsimine ja toetamine;

· Nõustada lapsevanemaid lapse arengut, õppimist ja käitumist puudutavates küsimustes;

· Nõustada ja toetada õpetajaid ja haridusasutuse juhtkonda lapse vajadusi arvestava arengu- ja õpikeskkonna kujundamisel, aitab ennetada lapse vaimse tervise probleemide tekkimist;

· Toetada ja nõustada last, lapsevanemat ja haridusasutuse personali psühhosotsiaalse kriisisekkumise erinevates etappides (kriisiennetus ja kriisijärgne tegevus).

Ennetustegevus

Tegeletakse erialase teavitustöö ning vaimse tervise probleemide tekke ja süvenemise ennetamisega.

Ennetustegevusteks võivad olla: tugirühmad, vestlused, tunnid, koolitused.

Psühholoogiline hindamine

Hindamine on info kogumine õpilase ja tema arengukeskkonna kohta, et mõista probleemi olemust. Hinnatakse lapse psühholoogilist arengut ja toimetulekut. Täpsemalt hinnatakse psüühilisi protsesse, isiksuse omadusi, emotsionaalset seisundit, vaimse tervise probleeme, suhtlemis- ja käitumisoskusi.

Hindamiseks kasutatakse vestlust/intervjuud, käitumise vaatlust, informatsiooni lähedastelt, õpetajatelt ja teistelt spetsialistidelt ning teste.

Psühholoogiline sekkumine

Sekkumisviis valitakse vastavalt vajadustele ning hindamistulemustele. Nendeks võivad olla konsultatsioon, nõustamine või teraapia.

· Konsultatsiooni näol on tegemist abistava vestlusega abivajavat inimest ümbritsevate inimestega. Teenus on mõeldud lapsevanematele, õpetajatele ja teistele spetsialistidele. See kujutab endast abivajava abistamist teiste inimeste kaudu.

· Nõustamise käigus aidatakse lahti mõtestada hetkel esinevad probleemsed olukorrad. Arutletakse võimalike probleemide põhjuste üle ning konkreetsele olukorrale püütakse leida parimaid võimalikke

lahendusi. Teenus on mõeldud lastele/õpilastele, lapsevanematele ja õpetajatele konkreetse probleemi esinemise korral, millele iseseisvalt lahenduse leidmine ei ole õnnestunud.

· Teraapia on põhjalik, eesmärgipärane ja planeeritud sekkumisviis. Eesmärgiks on leevendada või kõrvaldada väljakujunenud sümptomeid, muuta häirunud käitumis- ja mõtteviise ning edendada kliendi arengut, vaimset tervist ja heaolu. Teraapia võib toimuda nii individuaalselt kui grupis.

Koolipsühholoogi töö eesmärk on haridusasutustes õppivate laste/õpilaste arengu toetamine koostöös lapsevanemate ja haridustöötajatega, kaasates vajadusel teiste erialade spetsialiste. Koolipsühholoogi poole võivad pöörduda nii lapsed/õpilased, vanemad kui ka haridusasutuste töötajad ja teised spetsialistid.

Pöördumise põhjusteks võivad olla:

  • Muutused meeleolus ja sagenenud ärevus, mis takistab toimetulekut;
  • Suhtlemisprobleemid lähedaste ja sõpradega;
  • Madal enesehinnang;
  • Stress;
  • Kohanemisraskused, mis on seotud muutustega elus;
  • Muutused söögiisus;
  • Magamis- ja uinumisraskused, väsimus;
  • Tähelepanu- ja keskendumisraskused;
  • Kehalistele vaevustele ei saa arsti juures seletust;
  • Traumaatilise kogemuse läbielamine;
  • Alkoholi liigtarvitamine, sõltuvusprobleemid või nende esinemine perekonnas;
  • Mure enda vaimse tervise pärast.

Psühholoogi tööülesanded:

· Hinnata lapse psühholoogilist arengut ja toimetulekut (psüühilisi protsesse, isiksuse omadusi, emotsionaalset seisundit, vaimse tervise probleeme, suhtlemis- ja käitumisoskusi);

· Kavandada, juhtida ja viia läbi sekkumisi, mis vastavad lapse vajadustele ning hindamistulemustele;

· Toetada ja nõustada last isikliku elu ja õppetööga seotud ning vaimse tervise probleemidega toimetulekul, tunnetusprotsesside, vaimsete võimete, käitumis- ja suhtlemisoskuste arendamisel ning õpi- ja karjäärivalikute tegemisel;

· Õppetöös esilekerkivate raskuste väljaselgitamine, analüüsimine ja toetamine;

· Nõustada lapsevanemaid lapse arengut, õppimist ja käitumist puudutavates küsimustes;

· Nõustada ja toetada õpetajaid ja haridusasutuse juhtkonda lapse vajadusi arvestava arengu- ja õpikeskkonna kujundamisel, aitab ennetada lapse vaimse tervise probleemide tekkimist;

· Toetada ja nõustada last, lapsevanemat ja haridusasutuse personali psühhosotsiaalse kriisisekkumise erinevates etappides (kriisiennetus ja kriisijärgne tegevus).

Ennetustegevus

Tegeletakse erialase teavitustöö ning vaimse tervise probleemide tekke ja süvenemise ennetamisega.

Ennetustegevusteks võivad olla: tugirühmad, vestlused, tunnid, koolitused.

Psühholoogiline hindamine

Hindamine on info kogumine õpilase ja tema arengukeskkonna kohta, et mõista probleemi olemust. Hinnatakse lapse psühholoogilist arengut ja toimetulekut. Täpsemalt hinnatakse psüühilisi protsesse, isiksuse omadusi, emotsionaalset seisundit, vaimse tervise probleeme, suhtlemis- ja käitumisoskusi.

Hindamiseks kasutatakse vestlust/intervjuud, käitumise vaatlust, informatsiooni lähedastelt, õpetajatelt ja teistelt spetsialistidelt ning teste.

Psühholoogiline sekkumine

Sekkumisviis valitakse vastavalt vajadustele ning hindamistulemustele. Nendeks võivad olla konsultatsioon, nõustamine või teraapia.

· Konsultatsiooni näol on tegemist abistava vestlusega abivajavat inimest ümbritsevate inimestega. Teenus on mõeldud lapsevanematele, õpetajatele ja teistele spetsialistidele. See kujutab endast abivajava abistamist teiste inimeste kaudu.

· Nõustamise käigus aidatakse lahti mõtestada hetkel esinevad probleemsed olukorrad. Arutletakse võimalike probleemide põhjuste üle ning konkreetsele olukorrale püütakse leida parimaid võimalikke

lahendusi. Teenus on mõeldud lastele/õpilastele, lapsevanematele ja õpetajatele konkreetse probleemi esinemise korral, millele iseseisvalt lahenduse leidmine ei ole õnnestunud.

· Teraapia on põhjalik, eesmärgipärane ja planeeritud sekkumisviis. Eesmärgiks on leevendada või kõrvaldada väljakujunenud sümptomeid, muuta häirunud käitumis- ja mõtteviise ning edendada kliendi arengut, vaimset tervist ja heaolu. Teraapia võib toimuda nii individuaalselt kui grupis.