Haridustugiteenused

Logopeedi teenus


Logopeedi ülesandeks on kõne- ja keelepuuetega laste väljaselgitamine, kommunikatsioonivõime ning vajadusel neelamisfunktsiooni hindamine ja arendamine, kõneloome– ja mõistmisoskuse kujundamine ning arendamine. Logopeedi töö eesmärgiks on kujundada inimesel oskus, et ta mõistaks teiste poolt öeldut ja saaks enda mõtteid suuliselt või kirjalikult teistele arusaadavalt väljendada.

Teenus on mõeldud õppijatele:

  • kellel esineb probleeme kõne arenguga (nt pole laps huvitatud täiskasvanuga ja/või eakaaslastega koos tegutsemisest;
  • kelle sõnavara on väike;
  • kes ei ühenda sõnu omavahel;
  • kes ei mõista talle esitatud korraldusi;
  • kelle kõne on agrammatiline, st kasutab valesid sõnalõppe või jätab need üldse ära, võõrad ei mõista kõnet);
  • kellel esinevad hääldusprobleemid;
  • kellel esineb kogelust.

 

Logopeediline ennetustegevus

Ennetustegevuse eesmärgiks on logopeediliste probleemide ennetamine ja/või leevendamine.

Tegevused teenuse osutamisel:

▫ lapse tugivõrgustiku (perekond, lähikondsed, õpetajad, tugispetsialistid, teised spetsialistid) juhendamine ja nõustamine selles osas, kuidas lapse kõne-eelsete oskuste arengut ning kõne arengut efektiivselt toetada ja suunata, et vältida võimalike logopeediliste probleemide teket.

Logopeediline hindamine

Logopeedilise hindamise eesmärgiks on lapse keele- ja kõnearengu hindamine ning võimaliku logopeedilise abi planeerimine. Kui lapse keele- ja kõne areng ei ole ootuspärane, on vajalik välja selgitada kõrvalekallete põhjus ja ulatus.

Tegevused teenuse osutamisel:

· kõne eelduste hindamine lastel;

· suulise ja kirjaliku kõne loome- ja mõistmisoskuse, hääle ning mittekõnelise suhtlemisoskuse hindamine ning häire raskusastme ja vormi määramine;

· neelamisfunktsiooni hindamine (vajadusel koostöös tervishoiuvaldkonnas töötava logopeediga);

· logopeedilise töö eesmärkide seadmine, sobivate hindamismeetodite ja –materjalide valimine.

Logopeedilisel hindamisel kasutatavad võtted ja meetodid on kooskõlas Tartu Ülikooli ja Eesti Logopeedide Ühingu poolt soovitatud kõnetestidega. Testid on kasutatavad nii tervikuna kui ka osaliselt:

· Urm, A., Tulviste, T. ECDI-2 lühiversioon 2015 Summ-Summ. 2-3aastaste laste kõne ja suhtluse arengu uurimiseks.

· Hallap, M., Padrik, M., Raudik, S. (2019). Jänku-test : 3-4-aastaste laste kõne test. Kirjastaja Tartu Ülikool.

· Padrik, M., Hallap, M., Aid, M., Mäll, R. (2013). 5–6-aastaste laste kõne test. Kirjastus Studium.

· Neelamise skriiningtest EAT-10.

· NOT-S Põhjamaade orofatsiaalne test NOT-S test

Logopeediline nõustamine

Teenuse eesmärgiks on lapse tugivõrgustiku (perekond, lähikondsed, õpetajad, tugispetsialistid, teised spetsialistid) nõustamine. Logopeedilisel nõustamisel täpsustatakse kõne-, keele- ja suhtlemishäired. Vajadusel ka neelamis- ja/või häälehäired.

Tegevused teenuse osutamisel:

· täiendava hindamise vajaduse märkamine;

· vajadusel teiste erialaspetsialistide vastuvõtule suunamine;

· kõne- ja keelehäirete olemuse, sobiva arengukeskkonna ja logopeedilise abi vajaduse ja võimaluste selgitamine;

· nõustamine sobiva suhtluskeskkonna kohandamisel/loomisel;

· nõustamine lapse suhtlemisiseärasuste ja vajaduste osas.

Individuaalne logopeediline sekkumine

Logopeedilise hindamise ja/või logopeedilise nõustamise tulemusel on selgunud, et laps vajab individuaalset logopeedilist abi.

Tegevused abi osutamisel:

· logopeedilise individuaalse tegeluse ettevalmistamine;

· lapse suhtlemisvõime kujundamine/arendamine;

· lapse ja tugivõrgustiku juhendamine harjutamise jätkamiseks kodus/rühmas/klassis;

· harjutusmaterjalide ettevalmistamine;

· individuaalse logopeedilise töö tulemuslikkuse hindamine;

· lapselt ja tema tugivõrgustikult tagasiside küsimine, neile tagasiside andmine ja koostöös edasise tegevuse kavandamine.

Logopeediline rühmateraapia

Logopeedilise hindamise ja/või logopeedilise nõustamise tulemusel on selgunud, et laps vajab logopeedilist abi, mida on võimalik teostada rühmapõhiselt.

Tegevused teenuse osutamisel:

· logopeedilise rühmategeluse ettevalmistamine;

· laste rühma suhtlemisvõime kujundamine/arendamine;

· laste rühma ja tugivõrgustiku juhendamine harjutamise jätkamiseks kodus/rühmas/klassis;

· harjutusmaterjalide ettevalmistamine;

· logopeedilise rühmatöö tulemuslikkuse hindamine;

· laste rühmalt ja tugivõrgustikult tagasiside küsimine, neile tagasiside andmine ja koostöös edasise tegevuse kavandamine.

Logopeedi teenust osutatakse ka distantsilt, veebi teel. 

Logopeedi ülesandeks on kõne- ja keelepuuetega laste väljaselgitamine, kommunikatsioonivõime ning vajadusel neelamisfunktsiooni hindamine ja arendamine, kõneloome– ja mõistmisoskuse kujundamine ning arendamine. Logopeedi töö eesmärgiks on kujundada inimesel oskus, et ta mõistaks teiste poolt öeldut ja saaks enda mõtteid suuliselt või kirjalikult teistele arusaadavalt väljendada.

Teenus on mõeldud õppijatele:

  • kellel esineb probleeme kõne arenguga (nt pole laps huvitatud täiskasvanuga ja/või eakaaslastega koos tegutsemisest;
  • kelle sõnavara on väike;
  • kes ei ühenda sõnu omavahel;
  • kes ei mõista talle esitatud korraldusi;
  • kelle kõne on agrammatiline, st kasutab valesid sõnalõppe või jätab need üldse ära, võõrad ei mõista kõnet);
  • kellel esinevad hääldusprobleemid;
  • kellel esineb kogelust.

 

Logopeediline ennetustegevus

Ennetustegevuse eesmärgiks on logopeediliste probleemide ennetamine ja/või leevendamine.

Tegevused teenuse osutamisel:

▫ lapse tugivõrgustiku (perekond, lähikondsed, õpetajad, tugispetsialistid, teised spetsialistid) juhendamine ja nõustamine selles osas, kuidas lapse kõne-eelsete oskuste arengut ning kõne arengut efektiivselt toetada ja suunata, et vältida võimalike logopeediliste probleemide teket.

Logopeediline hindamine

Logopeedilise hindamise eesmärgiks on lapse keele- ja kõnearengu hindamine ning võimaliku logopeedilise abi planeerimine. Kui lapse keele- ja kõne areng ei ole ootuspärane, on vajalik välja selgitada kõrvalekallete põhjus ja ulatus.

Tegevused teenuse osutamisel:

· kõne eelduste hindamine lastel;

· suulise ja kirjaliku kõne loome- ja mõistmisoskuse, hääle ning mittekõnelise suhtlemisoskuse hindamine ning häire raskusastme ja vormi määramine;

· neelamisfunktsiooni hindamine (vajadusel koostöös tervishoiuvaldkonnas töötava logopeediga);

· logopeedilise töö eesmärkide seadmine, sobivate hindamismeetodite ja –materjalide valimine.

Logopeedilisel hindamisel kasutatavad võtted ja meetodid on kooskõlas Tartu Ülikooli ja Eesti Logopeedide Ühingu poolt soovitatud kõnetestidega. Testid on kasutatavad nii tervikuna kui ka osaliselt:

· Urm, A., Tulviste, T. ECDI-2 lühiversioon 2015 Summ-Summ. 2-3aastaste laste kõne ja suhtluse arengu uurimiseks.

· Hallap, M., Padrik, M., Raudik, S. (2019). Jänku-test : 3-4-aastaste laste kõne test. Kirjastaja Tartu Ülikool.

· Padrik, M., Hallap, M., Aid, M., Mäll, R. (2013). 5–6-aastaste laste kõne test. Kirjastus Studium.

· Neelamise skriiningtest EAT-10.

· NOT-S Põhjamaade orofatsiaalne test NOT-S test

Logopeediline nõustamine

Teenuse eesmärgiks on lapse tugivõrgustiku (perekond, lähikondsed, õpetajad, tugispetsialistid, teised spetsialistid) nõustamine. Logopeedilisel nõustamisel täpsustatakse kõne-, keele- ja suhtlemishäired. Vajadusel ka neelamis- ja/või häälehäired.

Tegevused teenuse osutamisel:

· täiendava hindamise vajaduse märkamine;

· vajadusel teiste erialaspetsialistide vastuvõtule suunamine;

· kõne- ja keelehäirete olemuse, sobiva arengukeskkonna ja logopeedilise abi vajaduse ja võimaluste selgitamine;

· nõustamine sobiva suhtluskeskkonna kohandamisel/loomisel;

· nõustamine lapse suhtlemisiseärasuste ja vajaduste osas.

Individuaalne logopeediline sekkumine

Logopeedilise hindamise ja/või logopeedilise nõustamise tulemusel on selgunud, et laps vajab individuaalset logopeedilist abi.

Tegevused abi osutamisel:

· logopeedilise individuaalse tegeluse ettevalmistamine;

· lapse suhtlemisvõime kujundamine/arendamine;

· lapse ja tugivõrgustiku juhendamine harjutamise jätkamiseks kodus/rühmas/klassis;

· harjutusmaterjalide ettevalmistamine;

· individuaalse logopeedilise töö tulemuslikkuse hindamine;

· lapselt ja tema tugivõrgustikult tagasiside küsimine, neile tagasiside andmine ja koostöös edasise tegevuse kavandamine.

Logopeediline rühmateraapia

Logopeedilise hindamise ja/või logopeedilise nõustamise tulemusel on selgunud, et laps vajab logopeedilist abi, mida on võimalik teostada rühmapõhiselt.

Tegevused teenuse osutamisel:

· logopeedilise rühmategeluse ettevalmistamine;

· laste rühma suhtlemisvõime kujundamine/arendamine;

· laste rühma ja tugivõrgustiku juhendamine harjutamise jätkamiseks kodus/rühmas/klassis;

· harjutusmaterjalide ettevalmistamine;

· logopeedilise rühmatöö tulemuslikkuse hindamine;

· laste rühmalt ja tugivõrgustikult tagasiside küsimine, neile tagasiside andmine ja koostöös edasise tegevuse kavandamine.

Logopeedi teenust osutatakse ka distantsilt, veebi teel.