Eripedagoogi teenus
Eripedagoog on tugispetsialist, kelle tegevuse eesmärk on eakaaslastest eristuva õppija arengu toetamine ja suunamine, arvestades õppekava(de) nõuete ja võimalustega. Eripedagoog teeb koostööd lastevanemate, õpetajate, teiste erialaspetsialistide ja kolleegidega ning nõustab neid. Eripedagoogi ülesandeks on lapse/õpilase arengu- ja õpioskuste taseme kindlaks tegemine ja tema arengut mõjutavate tegurite ning õpivajaduste välja selgitamine; õpetajate juhendamine ja nõustamine õpilase õppe planeerimisel ja läbiviimisel; õpiabirühma- või individuaaltundide ettevalmistamine ja läbiviimine õppeasutuses.
Teenus on mõeldud õppijatele
▫ kelle arengutase ei vasta vanusele;
▫ kellel on keskendumisraskused;
▫ kellel on mahajäämus käelistes tegevustes (pliiatsihoid, kääridega lõikamine jm käelised tegevused);
▫ kellel esineb eripärasid tunnetustegevuses (taju, mälu, mõtlemine, tähelepanu);
▫ kelle jaoks on vaja leida sobiv õppemetoodika, -vorm ja materjal.
Eripedagoogiline ennetustegevus
Ennetav tegevus on suunatud haridusasutusele koolivalmiduse, materjalide lihtsustamise, eakohase arengu, arenguliste erivajaduste ja õpioskuste teemadel.
Ennetav tegevus sisaldab:
· Õpetaja toetamine või nõustamine õpilaste õppe- ja arendustegevuste planeerimisel ning õpilastele sobiva õppemetoodika ja õppevormi leidmisel.
· Õpetajate juhendamine ja toetamine õppija erivajaduste märkamisel, õppija arengutaseme ja probleemide väljaselgitamisel ning õppetegevuse kohandamisel õppija erivajadusi arvestavaks;
· Haridusasutuse juhtkonna nõustamine erivajadustega õppijate õppe korraldamisel;
· Erivajadustega õppijate arengut käsitlevate meeskondade töös osalemine;
· Enda kursis hoidmine olemasolevate eripedagoogiliste juhendmaterjalidega ning õpetajatele juhendmaterjalide soovitamine, lähtudes konkreetse õppija eripärast;
· Haridusasutuse juhtkonna toetamine dokumentide (arengukava, kooli õppekava jm) koostamisel võttes koostamisel arvesse erivajadustega õppijate arengu toetamist ning sobivat õppekorraldust;
· Vanemate nõustamine erinevatel teemadel (koolivalmidus, lapse areng, kodused tööd jne).
Eripedagoogiline hindamine
Eripedagoog hindab õppija arengutaseme vastavust tema vanusele ja eripärade ulatust tunnetustegevuses (taju, mälu, mõtlemine, tähelepanu), õpioskustes (keskendumine, töövõime, abi vastuvõtmine jmt), sotsiaalsetes oskustes (suhtlemis- ja koostööoskused, eneseregulatsioon) ja kommunikatsioonis. Eripedagoog lähtub hindamisel ühelt poolt õppekava nõuetest ja teiselt poolt õppija lähtetasemest.
Hindamise käigus teeb ta kindlaks õppija lähima arengutaseme ning millisel raskusastmel õpetamine, vahendid ja õpitingimused õppijale sobivad.
Tegevused teenuse osutamisel:
· õppija varasema arenguloo ja tausta kohta andmete kogumine;
· uurimiseks sobivate hindamismeetodite ja -materjalide valimine;
· õppija uurimine, uurimistulemuste üldistamine ning tulemustest lähtudes psüühiliste protsesside, käitumise ja kõne seisundi hindamine, järelduste tegemine;
· õppija kohta saadud teabe analüüsimine, probleemi määratlemine ja selle olemuse selgitamine õppijale, tema vanematele jt tugivõrgustiku liikmetele.
Eripedagoogiline sekkumine
Eripedagoogilise hindamise tulemusel on selgunud, et õppija vajab eripedagoogilist sekkumist arengu toetamiseks ja suunamiseks. Sekkumine võib olla individuaalne või rühmapõhine.
Tegevused individuaalse teenuse osutamisel:
· erivajadusega õppija õpieesmärkide seadmine;
· õppeprotsessi kavandamine;
· individuaalseid erivajadusi arvestav õpetamine, õppetegevuste kohandamine;
· individuaalse sekkumise tulemuslikkuse hindamine ja edasiste tegevuste planeerimine;
· õppija pereliikmete ja haridusasutuste juhendamine erivajadustega seotud pedagoogilistes ja arengulistes küsimustes ning vajadusel suunamine teise erialaspetsialisti juurde nõustamisele;
Tegevused rühmapõhise teenuse osutamisel:
· erivajadusega laste/õpilaste rühma õpieesmärkide seadmine;
· õppeprotsessi kavandamine;
· individuaalseid erivajadusi arvestav õpetamine, õppetegevuste kohandamine;
· rühmapõhise sekkumise tulemuslikkuse hindamine ja edasiste tegevuste planeerimine.
Eripedagoogi teenuse osutamine toimub ka distantsilt, veebi teel.
Eripedagoog on tugispetsialist, kelle tegevuse eesmärk on eakaaslastest eristuva õppija arengu toetamine ja suunamine, arvestades õppekava(de) nõuete ja võimalustega. Eripedagoog teeb koostööd lastevanemate, õpetajate, teiste erialaspetsialistide ja kolleegidega ning nõustab neid. Eripedagoogi ülesandeks on lapse/õpilase arengu- ja õpioskuste taseme kindlaks tegemine ja tema arengut mõjutavate tegurite ning õpivajaduste välja selgitamine; õpetajate juhendamine ja nõustamine õpilase õppe planeerimisel ja läbiviimisel; õpiabirühma- või individuaaltundide ettevalmistamine ja läbiviimine õppeasutuses.
Teenus on mõeldud õppijatele
▫ kelle arengutase ei vasta vanusele;
▫ kellel on keskendumisraskused;
▫ kellel on mahajäämus käelistes tegevustes (pliiatsihoid, kääridega lõikamine jm käelised tegevused);
▫ kellel esineb eripärasid tunnetustegevuses (taju, mälu, mõtlemine, tähelepanu);
▫ kelle jaoks on vaja leida sobiv õppemetoodika, -vorm ja materjal.
Eripedagoogiline ennetustegevus
Ennetav tegevus on suunatud haridusasutusele koolivalmiduse, materjalide lihtsustamise, eakohase arengu, arenguliste erivajaduste ja õpioskuste teemadel.
Ennetav tegevus sisaldab:
· Õpetaja toetamine või nõustamine õpilaste õppe- ja arendustegevuste planeerimisel ning õpilastele sobiva õppemetoodika ja õppevormi leidmisel.
· Õpetajate juhendamine ja toetamine õppija erivajaduste märkamisel, õppija arengutaseme ja probleemide väljaselgitamisel ning õppetegevuse kohandamisel õppija erivajadusi arvestavaks;
· Haridusasutuse juhtkonna nõustamine erivajadustega õppijate õppe korraldamisel;
· Erivajadustega õppijate arengut käsitlevate meeskondade töös osalemine;
· Enda kursis hoidmine olemasolevate eripedagoogiliste juhendmaterjalidega ning õpetajatele juhendmaterjalide soovitamine, lähtudes konkreetse õppija eripärast;
· Haridusasutuse juhtkonna toetamine dokumentide (arengukava, kooli õppekava jm) koostamisel võttes koostamisel arvesse erivajadustega õppijate arengu toetamist ning sobivat õppekorraldust;
· Vanemate nõustamine erinevatel teemadel (koolivalmidus, lapse areng, kodused tööd jne).
Eripedagoogiline hindamine
Eripedagoog hindab õppija arengutaseme vastavust tema vanusele ja eripärade ulatust tunnetustegevuses (taju, mälu, mõtlemine, tähelepanu), õpioskustes (keskendumine, töövõime, abi vastuvõtmine jmt), sotsiaalsetes oskustes (suhtlemis- ja koostööoskused, eneseregulatsioon) ja kommunikatsioonis. Eripedagoog lähtub hindamisel ühelt poolt õppekava nõuetest ja teiselt poolt õppija lähtetasemest.
Hindamise käigus teeb ta kindlaks õppija lähima arengutaseme ning millisel raskusastmel õpetamine, vahendid ja õpitingimused õppijale sobivad.
Tegevused teenuse osutamisel:
· õppija varasema arenguloo ja tausta kohta andmete kogumine;
· uurimiseks sobivate hindamismeetodite ja -materjalide valimine;
· õppija uurimine, uurimistulemuste üldistamine ning tulemustest lähtudes psüühiliste protsesside, käitumise ja kõne seisundi hindamine, järelduste tegemine;
· õppija kohta saadud teabe analüüsimine, probleemi määratlemine ja selle olemuse selgitamine õppijale, tema vanematele jt tugivõrgustiku liikmetele.
Eripedagoogiline sekkumine
Eripedagoogilise hindamise tulemusel on selgunud, et õppija vajab eripedagoogilist sekkumist arengu toetamiseks ja suunamiseks. Sekkumine võib olla individuaalne või rühmapõhine.
Tegevused individuaalse teenuse osutamisel:
· erivajadusega õppija õpieesmärkide seadmine;
· õppeprotsessi kavandamine;
· individuaalseid erivajadusi arvestav õpetamine, õppetegevuste kohandamine;
· individuaalse sekkumise tulemuslikkuse hindamine ja edasiste tegevuste planeerimine;
· õppija pereliikmete ja haridusasutuste juhendamine erivajadustega seotud pedagoogilistes ja arengulistes küsimustes ning vajadusel suunamine teise erialaspetsialisti juurde nõustamisele;
Tegevused rühmapõhise teenuse osutamisel:
· erivajadusega laste/õpilaste rühma õpieesmärkide seadmine;
· õppeprotsessi kavandamine;
· individuaalseid erivajadusi arvestav õpetamine, õppetegevuste kohandamine;
· rühmapõhise sekkumise tulemuslikkuse hindamine ja edasiste tegevuste planeerimine.
Eripedagoogi teenuse osutamine toimub ka distantsilt, veebi teel.